Jumaat

Hukum Merancang Keluarga Dalam Islam


Mempunyai anak-anak yang ramai dengan usia yang rapat-rapat agak menjadi bebanan kepada ibu bapa dari segi kewangan, pendidikan, kesihatan dan kebahagiaan keluarga secara umum. Oleh itu, tidak hairanlah tindakan menjarakkan kelahiran anak telah menjadi amalan sejak zaman dahulu lagi sebagai satu strategi untuk merancang keluarga. Merancang keluarga melalui pencegahan kehamilan pernah menjadi isu dalam majlis fatwa sekitar tahun 70an dahulu. Akhirnya Muzakarah Jawatankuasa Fatwa ke-12 pada 20 Januari 1977 telah menjelaskan mengenai kedudukan hukum merancang keluarga di dalam Islam.

Secara asasnya, ada dua cara yang kita boleh pilih untuk mencegah kehamilan iaitu secara kekal atau tidak kekal. Kaedah kekal adalah melalui sterilisasi ataupun dalam bahasa mudah difahami adalah pemandulan. Melalui kaedah ini, untuk perempuan, tiub fallopio perlu diikat atau dipotong secara pembedahan. Manakala bagi lelaki pula dipanggil vasektomi iaitu vas defence lelaki yang menghubungkan kilang sperma dan hujung testis perlu dipotong dan diikat. Ini juga dilakukan secara pembedahan.

Kaedah secara tidak kekal pula boleh dibahagikan kepada dua iaitu dengan menggunakan hormone dan tidak menggunakan hormon. Hormon yang dimaksudkan adalah seperti menggunakan pil perancang atau suntikan atau implan atau iucd. Manakala kaedah yang tidak menggunakan hormon bermaksud menggunakan kaedah semulajadi dengan memastikan air mani yang menagndungi sperma tidak memasuki rahim pasangan. Kaedah semulajadi sebegini adalah yang terbaik, di mana pada zaman Rasululullah ada sahabat yang mengamalkan ‘anzal’ iaitu air mani dipancutkan di luar faraj isteri. Walaubagaimanapun kaedah ini kebanyakannya gagal lantaran tidak berjaya memastikan keseluruhan air mani tidak dipancutkan terus di dalam faraj. Oleh hal yang demikian, pada zaman moden ini, kondom digunakan sebagai suatu inisiatif mengekalkan kaedah semulajadi tanpa hormon untuk merancang keluarga.

Mengikut keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, hukum mencegah kehamilan secara kekal dengan memandulkan lelaki atau perempuan adalah haram. Walaubagaimanapun merancang keluarga dengan mencagah kehamilan melalui kaedah yang tidak kekal atau bersifat sementara, dengan menjarakkan anak kerana kesihatan, pelajaran dan kebahagian keluarga adalah harus.

Manakala bagi isu penggunaan kondom dalam Islam, hukumnya juga harus dan dibenarkan selagi ianya tidak memberikan kemudaratan kepada si pemakai dan tidak mengandungi najis. Penggunaan kondom juga hendaklah dengan mendapat persetujuan kedua-dua pihak suami dan isteri.


1 ulasan:

  1. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) TAK PAKAI KONDOM MASA DIA MAIN DENDAN PEREMPUAN-PEREMPUAN..SEKARANG DIA ADA ANAK BANYAK...................

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...