Ahad

Jerawat memeningkan kepala? (Bahagian 1)


Setiap perempuan menginginkan muka yang cantik, dan lumrah manusia mengatakan jerawat merupakan salah satu punca menyebabkan muka tak cantik. Sebenarnya jerawat ni hal biasa, normal bagi seseorang yang berjerawat ni, jangan pening2 kepala, just terima seadanya kerana jerawat tu kan tanda dewasa, horman tengah naik. Kalau takde jerawat tu kira2 belum baligh lah.

Sebelum AromaKasih bercakap pasal petua menghilangkan jerawat, perlu kita sematkan dalam minda dan hati kita bahawa hanya Allah taala sahaja yang mampu menghilangkan semua masalah kita, kerana hanya Dialah yang memberi dan Dia jugalah yang berkuasa untuk mengambilnya. Maka, sentiasalah kita mendekatkan diri anda kepada Allah. Tapi tak salah kalau kita amalkan sebarang petua sebagai ikhtiar dengan syarat tidak bertentangan dengan agama, dan lepas buat tu, kita hendaklah bertawakkal. Perlu kita ingat bahawa sebarang petua langsung tak berkesan kalau Allah tak bagi.  Sebenarnya, apa saja yang kita pakai, tak kira la apa-apa acne cream, kalau Allah tak nak sembuhkan jerawat atau penyakit apa-apa pun, semuanya tak kan sembuh. Tapi kita juga diperintahkan untuk berusaha kerana Allah hanya memberi bantuan jika kita berusaha.

Dari sudut agama, agar usaha kita seiring dengan konsep tawakkal, kita hendaklah mengiringi setiap usaha kita dengan doa agar petua yang kita amalkan ini berkesan. Iringi juga petua kita dengan memperbanyakkan amalan agama, banyakkan berwudhuk, 5-6 kali sehari, dan jangan mengeluh jika wudhu’ kita terbatal kerana setiap wudhu’ itu pastinya mampu menghapuskan dosa-dosa kecil kita malah mampu memberi kejernihan pada air muka kita menyebabkan muka kita bertambah seri dan cantik. Banyakkan juga solat dan baca al-Quran setiap hari, amalkan juga membaca surah Yusuf setiap hari, insyaAllah muka jadi bersih dan putih. Betapa ramai antara kita yang berdoa dan bersalawat semasa menatap cermin tak kiralah semasa bermake-up ke atau menyikat rambut ke atau sebagainya...??

Dari sudut sains, punca jerawat dalah minyak yang berlebihan dalam badan dan disalurkan melalui epidermis untuk dinyahkan lalu minyak berlebihan yang bercampur dengan toksin ini jika tidak dibersihkan akan membentuk jerawat. Berdasarkan punca dari sudut sains ini, ada 2 kaedah untuk menghilangkan jerawat:

1. Mengurangkan penghasilan minyak yang berlebihan dari badan dengan mengamalkan petua-petua tertentu; dan

2. Memastikan penyingkiran minyak yang bertoksid dari badan tidak berkumpul di epidermis kulit dengan cara mencuci kulit dengan petua-petua tertentu.

Pertama, AromaKasih akan bincangkan bagaimana untuk mengurangkan penghasilan minyak yang berlebihan dari badan dengan memberikan petua-petua tertentu yang melibatkan pemakanan dan gaya hidup sihat. Perkara yang paling penting, minum air kosong banyak2 untuk membantu menyingkirkan minyak-minyak bertoksid dari badan melalui air pembuangan air kecil dan air besar. Kita dapat melihat rata-rata orang yang berjerawat mengalami masalah pembuangan air besar, oleh itu pemakanan organik seperti sayur-sayuran dan buah-buahan amatlah penting untuk mengatasi masalah ini. Selain itu, makan tu jangan la makan makanan berminyak seperti ayam goreng, kacang goreng dan sebagainya. Hanya makan ikan bakar, kukus atau stim sehingga anda melihat keberkesanannya. Mengenai gaya hidup pula, jangan tension, hadapi stress dengan tenang, tidur biar cukup, sentiasa senyum, berzikir dan berselawat supaya hati tenang. Apabila hati tenang, badan akan menghasilkan sedikit minyak, kalau tension atau stress, lagi banyak minyak dihasilkan. Banyakkan juga bersenam supaya minyak bertoksid dari badan dapat dikeluarkan melalui proses perpeluhan.

Kedua, aromakasih akan membincangkan bagaimana untuk memastikan penyingkiran minyak yang bertoksid dari badan tidak berkumpul di epidermis kulit dengan cara mencuci kulit dengan petua-petua tertentu. Orang kata muka berminyak adalah penyebab jerawat. Sebenarnya muka berminyak kerana kurang dicuci. Muka mesti selalu dcuci. Malam sebelum tidur jangan lupa cuci muka guna air bersih (air tapis yang dirawat) sambil berselawat. Untuk memastikan muka benar-benar bersih dari minyak yang bertoksid, terdapat beberapa petua yang khusus. Ini kerana kulit muka adalah lebih halus dan sensitif dari kulit-kulit lain di tubuh badan kita. Aromakasih akan memberi sebanyak mungkin petua-petua untuk mencuci kulit muka dalam artikel seterusnya. Terima kasih. Selamat mencuba!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...