Selasa

Jerawat memeningkan kepala? (Bahagian 3)



Jerawat tidak mengenal bangsa, darjat dan keturunan. Hampir 80% remaja gadis dan lelaki di Malaysia mengalami masalah jerawat akibat dari pencemaran dalam makanan dan udara. Jerawat atau acne merupakan masalah kulit yang bukan hanya akan meninggalkan parut di muka sahaja tetapi akan menjadikan seseorang itu merasa rendah diri. Disebabkan tekanan perasaan akibat rasa rendah diri, ramai yang terjebak dengan produk-produk kosmetik yang merbahaya. Akibatnya masalah jerawat dan kulit semakin bertambah teruk.

Punca sebenar terjadinya jerawat: bila kita bernafas atau makan kita akan mengumpul toksin. Hati kita akan bekerja keras untuk meneutralkan toksin-toksin tersebut. Jika anda sembelit, maka hati anda lagi sukar untuk meneutralkan toksin-toksin yang terhasil, lalu akan menjurus kepada pengeluaran toksin ke kulit dan muka. Sebab itu dalam artikel sebelum ini AromaKasih pernah menyatakan rata-rata orang yang berjerawat mengalami masalah sembelit. Akhirnya toksin yang berlebihan itu akan menyebabkan pengeluaran toksin ke kulit muka, yang mengakibatkan masalah jerawat. Hati  bertanggungjawab untuk menyahtoksin darah yang datang dari usus besar, paru-paru dan sistem limfatik. Bila sudah dineutralkan, darah tersebut akan bergerak ke seluruh tubuh. Darah yang dineutral itu akan membekalkan sel-sel dengan oksigen dan fungsinya untuk proses penghadaman nutrisi. Dan hormon adalah berunsur kimia di dalam tubuh yang digunakan sebagai utusan di antara organ dan memberi isyarat untuk organ-organ tersebut bertindak apa yang sepatutnya. Hormone androgenic akan memberi arahan kepada kelenjar minyak di kulit untuk menghasilkan sebum atau minyak di kulit dengan kuantiti yang sepatutnya untuk “dikeluarkan”. Jika hormone androgenic terjadi dengan banyak dan terapung di sekitar kelenjar minyak atau sebum, maka terjadilah “pengeluaran berlebihan” sebum atau minyak di kulit.

Mengapa jerawat terjadi semasa akil baligh? Jerawat sering terjadi bila seseorang menghampiri atau baru akil baligh kerana terjadi gelombang yang besar (seolah-olah litar pintas) pada kadar serentak atau sekaligus yang dihasilkan oleh androgenic hormone. Apabila proses ini terjadi, hati akan menjadi “sesak”, proses peneutralan menjadi perlahan akibat “kerja tambahan” selain untuk meneutral toksin yang dihasilkan sebelum ini, lalu terjadi pertindihan hormon-hormon serta darah bertoksin didalam hati akibat “serbuan” tersebut. Bila hati gagal untuk “bekerja kuat”. Darah akan dipenuhi lebihan hormone androgenic dan darah bertoksin yang akan mengakibatkan “breakout” yang menggila di muka remaja tersebut.

Jadi, bagaimana untuk mencuci sebum atau minyak yang bertoksid dari badan yang berkumpul di kulit muka seterusnya membentuk jerawat? Sebelum ini Aromakasih telah memberikan 13 petua untuk mencuci muka yang berjerawat. Pada ruangan kali ini, AromaKasih ingin memberikan petua yang ke14.

Mula-mula basuh muka bersih-bersih. Kemudian ambil periuk, isikan air dan isi kunyit, tak kiralah kunyit serbuk atau sebiji kunyit. Didihkan edua-dua bahan tersebut atas api. Bila menggelegak padam api, letak periuk tadi atas lantai dan pastikan anda duduk atas bangku kecik, turunkan sikit kepala betul-betul menghadap atas periuk tadi. Ambil tuala, tutup separuh kepala dan juntaikan tuala ke depan menutup sekeliling periuk. Wapkan muka sehingga muka mengeluarkan titisan air. Sabar tau, sebab panas sikit. Pastikan air dari muka kuar tau. Air yang kuar masa kita wap adalah air jernih yang bercampur dengan air dalam kunyit dalam periuk yang disejat. Air jernih kuar sebab wap air kunyit tu panas dan meluaskan permukaan pori-pori di muka. Bila panas, air kuar dan jerawat mengembang dan naik ke lapisan atas kulit. Time ni amek kain lampin yang bersih or any kain yang lembut. Picitkan jerawat menghala ke atas, jgn pcit dr sisi. Kalau pedih tahan sikit tau, kuatkan semangat untuk hilangkan jerawat jahat tu. Bila dah siap picit, campurkan air kunyit tadi dengan air sejuk biasa supaya jadi suam. Basuh muka dengan air tu. Ambil serbuk bunga tanjung, sapukan pada muka dengan putaran menghala keluar secara lembut. Proses ni akan membuat kulit muka menjadi licin, dgn sekali cucian jer dah rasa kelembutan kulit. But part kulit yang takder jerawat la, yang ader jerawat still la rasa menggelembung. Kalau nak tau, serbuk ni jika diamalkan, mampu menghilangkan parut tau. Pastu amek tepung beras, campur air suam, wat macam masker. Rehatkan diri selamat 15 minit, pastikan 15 minit, tak lebih tak kurang. Selepas tepat kiraan 15 minit, kita akan rasa segar sangat. Bila tepung dah kering, amik hirisan limau nipis, perahkan sikit2 atas tepung yang beku kat muka tadi. Bila dah sedikit lembut, cuci dengan limau tadi. Kemudian cuci muka seperti biasa. Dah siap, minum air masak sebanyak mungkin utk pastikan kelembapan kulit.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...