Khamis

Tips Membeli Perfume

Pada ruangan-ruangan sebelum ini, AromaKasih biasanya berkongsi mengenai tips, petua dan rahsia mengenai kecantikan diri. Namun begitu, dalam memelihara kecantikan diri, jangan kita lupa untuk memastikan badan kita bebas dari bau yang tidak menyenangkan. Kalau anda adalah seorang anak dara, cuba anda bayangkan, anda sedang menuju ke perhentian bas, dalam perjalanan, anda terpandang seorang pemuda yang kacak bergaya sedang berdiri menunggu bas di situ. Hati anda mengatakan anda tertarik dengan penampilannya yang begitu memikat. Apabila anda menedekatinya, masya Allah baunya!!! BUSUK!!! Serta merta ke’kacak’kannya terus pudar dan hilang dek kerana baunya yang tidak menyenangkan. Begitu juga dengan anda, jika anda menghiaskan diri anda sedemikian rupa, tetapi jika anda tidak memelihara bau badan anda, nescaya “FAIL” semuanya!!!

Oleh itu kita dapat lihat di sini betapa pentingnya memelihara bau badan anda. Sebenarnya badan yang wangi mampu mengeluarkan aura-aura yang positif dari badan anda, bergantung kepada jenis wangian yang anda pakai. AromaKasih akan membincangkan lebih lanjut mengenai hal ini pada artikel-artikel seterusnya. Cuma pada artikel kali ini, AromaKasih ingin berkongsi mengenai panduan membeli perfume badan.

Perkara pertama bagi seorang Muslim adalah untuk memastikan perfume yang ingin dibeli mendapat pengiktirafan HALAL dari JAKIM. Ini kerana perfume yang tidak mendapat pengiktirafan Halal oleh JAKIM mungkin dapat merosakkan amal ibadah harian kita. Sia-sia sahaja kita beribadah siang dan malam tetapi tidak diterima oleh Allah hanya disebabkan perfume yang kita pakai.

Selain memastikan pengiktirafan HALAL dari JAKIM, kita juga hendaklah maklum bahawa setiap perfume mempunyai akronim EDC, EDT, EDP yang mewakili peranan yang berbeza yang tertera di setiap botol perfume. Pada ruangan kali ini, AromaKasih ingin berkongsi maksud akronim-akronim tersebut:

1. Eau de Cologne (EDC) : Hanya mengandungi 3 hingga 5 peratus esen perfume. Ia cuma mampu bertahan sehingga tengahari.

2. Eau de Toilette (EDT) : Hanya mengandungi 4 hingga 8 peratus esen perfume. Semburannya cuma mampu bertahan sehingga lewat petang.

3. Eau de Perfume (EDP) : Mengandungi 8 hingga 15 peratus esen perfume. Semburannya boleh bertahan sehingga lewat malam.


Oleh itu, jika kita ingin membeli perfume badan, pilihlah perfume yang mempunyai akronim EDP yang merupakan perfume terbaik di mana semburannya pada waktu pagi mampu bertahan sehingga lewat malam.



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...