Ahad

Mengatasi Bau Ketiak


Bau ketiak yang tidak sedap memang sering mendatangkan masalah. Bagaimana cara mengatasi bau ketiak tersebut? Kita maklum bahawa bau ketiak dihasilkan oleh peluh di ketiak. Peluh ini berasal dari mana? Sebenarnya peluh kita dihasilkan oleh dua kelenjar, iaitu kelenjar accrine dan kelenjar apocrine.

Kelenjar accrine menghasilkan peluh yang tidak berbau yang dikeluarkan sejak bayi, dan biasanya muncul di tapak tangan, tapak kaki, leher, dahi dan sebagainya. Kelenjar accrine mengeluarkan cairan yang banyak mengandung air yang tidak berbau. Cairan tersebut berfungsi menurunkan paras suhu badan kita pada waktu tertentu.

Sementara kelenjar apocrine mengandung asam lemak penuh dengan cairan lebih kental dan berminyak. Kelenjar apocrine terdapat di tempat-tempat tertentu, seperti di ketiak dan di kemaluan. Kelenjar apocrine bersifat aktif setelah kita akil baligh. Sebenarnya, bulu di sekitar kemaluan juga boleh membuatkan bau badan menjadi tak sedap, namun karena letaknya jauh dari hidung selaku pancaindera untuk menghidu, maka bau yang muncul pun tak terlalu dirasakan sepeti di ketiak.

Cairan yang dihasilkan oleh kelenjar apocrine ini berbau lemak. Kemudian, di setiap kelenjar apocrine terdapat bakteria yang berperan dalam proses pembusukan, maka timbullah bau ketiak yang tak sedap. Ada orang yang mempunyai kelenjar apocrine besar, menyebabkan pengeluaran peluhnya lebih banyak dan pembusukan bakterianya juga lebih banyak.

Banyak cara dilakukan untuk menghilangkan bau ketiak yang tak sedap. Kini, banyak produk penghilang bau ketiak yang dijual di pasaran, seperti deodoran, minuman kesihatan, bedak, suntikan botox dan pembedahan. Namun cara yang paling mudah dan selamat untuk mencegah bau ketiak sebenarnya lebih mudah dan murah dengan memahami faktor-faktor ketiak berbau seperti berikut:-

1. Kegemukan

Faktor bau ketiak pertama adalah kegemukan. Orang gemuk banyak lemak. Lemak ini disingkirkan dari badan melalui proses perpeluhan. Pada orang gemuk juga, peluh lebih mudah terperangkap di antara lipatan-lipatan kulit di ketiaknya. Oleh hal yang demikian, untuk mengurangkan bau ketiak anda, pastikan anda mengamalkan diet-diet tertentu untuk mengurangkan lemak seterusnya mengurangkan kegemukan anda.

2. Tidak menjaga kebersihan ketiak

Bau ketiak dapat dicegah jika kita rajin menjaga kebersihan ketiak. Yang terpenting adalah bagaimana caranya selalu menjaga kebersihan ketiak. Kebersihan ketiak boleh dijaga dengan menukar pakaian yang kita kenakan secara teratur, kemudian membersihkan ketiak atau mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika kita selalu menjaga kebersihan ketiak, maka bau ketiak tidak akan muncul. Ini kerana, jika keringat yang dihasilkan kelenjar apocrine dihilangkan, bakteria pun tidak akan melakukan proses pembusukan. Jika kelenjar apocrine mengeluarkan keringat sedikit tapi kita tidak membersihkannya dan kemudian tercampur bakteria, bau ketiak pun akan muncul di tubuh kita. Oleh itu kita hendaklah selalu membersihkan ketiak dengan sabun antiseptik setiap kali mandi. Setelah mandi, keringkan ketiak dan sapu bedak antiseptik.

3. Bulu ketiak

Bulu ketiak juga adalah penyebab bau ketiak. Dalam ilmu perubatan, bulu ketiak berfungsi memperluaskan permukaan lubang-lubang pada epidermis kulit untuk mengeluarkan peluh. Apabila lubang-lubang pada epidermis kulit semakin luas dan besar, maka semakin banyak peluh dihasilkan.

4. Pemakanan

Untuk mengurangkan bau peluh pada ketiak, kita hendaklah menjaga makanan yang kita ambil. Jika kita sering mengambil makanan seperti daging kambing, durian, bawang goreng, merokok, minuman keras, dan ubat antibiotik, semuanya itu akan menghasilkan lemak yang menyebabkan peluh kita berbau. Oleh itu itu, perlulah kita memperbanyakkan memakan buah, sayur, serta minum air kosong agar dapat menyebabkan bau peluh pada ketiak menjadi berkurang.

5. Tekanan

Keadaan jiwa seseorang, seperti stress atau emosi, sebenarnya juga mempengaruhi kelenjar apocrine bekerja lebih efektif dan produktif, sehingga mempengaruhi bau ketiak.

6. Faktor genetik

Bau ketiak yang tak sedap juga dipengaruhi oleh faktor genetik. Namun, perkara ini tidak menjamin 100%.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...