Khamis

Gamat Peyembuh Luka Berkesan

Gamat atau nama saintifiknya holothurian stichopuc sp1 adalah hidupan marin yang telah digunakan oleh orang melayu sejak zaman dahulu. Gamat antara kehidupan marin yang diketahui berupaya mengubati dan mempertahankan dirinya secara biologi.

Mengikut sejarah, gamat telah digunakan oleh wanita-wanita sebagai ubat selepas bersalin dan pembedahan, mengubati luka, ulser, sakit dada, kudis, radang paru-paru, serta lelah. Bagaimanapun kaji seledik yang dijalankan oleh pakar saintis menunjukkan gamat juga boleh digunakan sebagai ubat pelalian dan mempercepatkan proses penyembuhan luka. Penggunaan gamat sebagai ubat pelalian lebih berkesan berbanding ubat yang berasaskan kimia dan dadah.

Pada zaman sekarang, gamat juga digunakan sebagai anti pembekuan darah untuk menyembuhkan penyakit kardiovaskular dan mempertingkatkan tenaga dalam badan. Gamat kaya dengan protein, kologen dan serabut elastin. Gamat juga mengandungi logam-logam yang diperlukan oleh badan untuk mempertingkatkan metabolisma seperti kuprum, kobalt, magnesium fosforus dan iodin.

Ujian telah dijalankan oleh satu pasukan doktor dari sebuah pusat pengajian tinggi universiti tempatan membuktikan Gamat mempunyai antibiotik serta daya mengubat penyakit luka dengan lebih pantas berbanding ubatan biasa.

Kini CNI, sebuah syarikat MLM gergasi yang berasal dari Malaysia telah mengeluarkan gamat yang ditambah khasiatnya dengan campuran rumpai laut dan gano. Ia telah terbukti menyembuhkan pelbagai jenis penyakit kardiovaskular dan amat sesuai digunakan bagi wanita selepas bersalin juga bagi sesiapa yang pernah mengalami kecederaan dalaman. Anda boleh membuat tempahan pesanan dengan menghubungi aromakasih@gmail.com.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...