Ahad

Sukarnya Merawat Rambut dan Kulit Kepala!!!


Ya, saya setuju dengan tajuk di atas. Memang sukar untuk merawat masalah yang berkaitan dengan rambut dan kulit kepala seperti rambut gugur, rambut terlalu kering atau lembap, berbau, berbuah, kepala gatal dan mempunyai kelemumur. Memang ramai yang mengalami masalah berkaitan rambut dan kulit kepala, tetapi tidak ramai yang betul-betul berjaya merawatnya dengan baik. Memang terdapat kaedah tradisional yang boleh diamalkan seperti yang disenaraikan di bawah, namun anda boleh lihat sendiri, tidak ramai di antara kita yang rajin untuk mengamalkannya disebabkan sukar untuk mendapatkan bahan-bahan yang diperlukan seperti daun limau purut, daun rambutan, daun pinang, bunga raya, bunga kenanga, serbuk inai, minyak kelapa, asam jawa, halba, kacang hijau dan sebagainya. Tambahan pula, kos untuk mendapatkan bahan-bahan tersebut kadang-kadang agak tinggi dan bahan-bahan tersebut pula tidak tahan lama. Ini menimbulkan satu persoalan samada berbaloi atau tidak untuk mengamalkan kaedah-kaedah tradisional yang memerlukan bahan-bahan semulajadi yang semakin sukar untuk didapati pada masa sekarang. Kalaupun ada bahan-bahan tersebut, sudah pastinya ia perlu dicuci dengan sebaik mungkin lantaran kesan pencemaran dan sisa toksin daripada alam sekeliling. Walaubagaimanapun, jika anda adalah seorang yang rajin, silalah amalkan kaedah-kaedah seperti yang disebutkan di bawah, atau jika anda mahukan sesuatu cara yang lebih mudah dan berkesan untuk penjagaan rambut anda, anda boleh klik di sini:



Mencantikkan Rambut

1.     Ramas beberapa helai daun limau purut, sedikit air dan bunga raya. Apabila sebati, tapis airnya dan lumurkan pada rambut anda.
2.     Campurkan beberapa helai daun rambutan dengan sedikit air. Ramas sehingga keluar airnya. Ketika mandi, lumurkan pada rambut dan biarkan selama 15 minit. Kemudian bilas dengan air bersih.

Hindari Rambut Gugur

1.     Masukkan tiga sudu besar serbuk teh ke dalam secawan air mendidih. Kemudian tapiskan. Bancuh air teh bersama sedikit serbuk inai dan sebiji putih telur hingga sebati. Apabila sebati, sapukan pada kulit kepala dan biarkan selama tiga jam. Seelok-eloknya amalkan dua minggu sekali.
2.     Tumbuk sedikit arang sehingga lumat. Kemudian campur dengan minyak kelapa. Sapukan ramuan ini pada seluruh rambut dan biarkan selama dua jam. Basuh rambut dengan syampu dan keringkan. Lakukan seminggu sekali.
3.     Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam satu bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bunga yang wangi. Basuh rambut menggunakan campuran tersebut.

Melebatkan Rambut

1.     Ambil arang dari pokok getah, keringkan beberapa hari dan tumbuk hingga lumat. Lumurkan ramuan ini pada rambut dan dicuci. Lakukan setiap hari.

Menghilangkan Kelemumur

1.     Kisar tiga batang serai bersama dua biji limau nipis hingga lumat. Kemudian tapis dan ambil patinya. Sapu pada seluruh rambut seperti menggunakan syampu. Gosok rata-rata dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air biasa hingga bersih. Amalkan dua kali seminggu.
2.     Rendam halba dan kacang hijau selama setengah jam. Kemudian tumbuk sehingga hancur. Campurkan ke dalam secawan santan pekat dan sapukan pada rambut. Biarkan selama 15 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Lakukan dua kali seminggu.

Rambut Berbuah

1.     Ramas daun pinang. Kemudian campurkan sedikit garam kasar dan air. Sapukan pada rambut. Biarkan selama 30 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan dua minggu sekali.

Meluruskan Rambut

1.  Ambil santan perahan pertama dari sebiji kelapa tua. Kemudian masukkan sebiji air  perahan limau nipis ke dalam santan tersebut. Sapukan sekali sehari. Setelah itu cuci rambut dengan air sejuk. Amalkan selama seminggu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...